Autolease

Bijtelling auto

Wanneer je vanuit je werk een auto tot je beschikking krijgt en deze ook privé gebruikt, betaal je hiervoor bijtelling. Maar wat is bijtelling precies? Waarom is er bijtelling? En hoeveel bijtelling moet je betalen? In deze blog geven we antwoord op deze vragen.

Wat is bijtelling?

Bijtelling is een algemeen bekende term maar niet iedereen weet precies wat bijtelling is. Vaak hebben werknemers die voor het werk veel moeten reizen een leaseauto van de zaak. Doordat deze auto ook door de werknemer privé gebruikt mag worden, betaalt de werknemer hiervoor bijtelling. Dit omdat de overheid een leaseauto als een vorm van verkapt loon beschouwt.

Hoe werkt bijtelling?

Wanneer een werknemer jaarlijks meer dan 500 kilometer privé rijdt met een leaseauto van de zaak, komt er bovenop zijn bruto salaris nog een bedrag voor de auto. Hoe hoog dit bedrag is, hangt af van het bijtellingspercentage en de cataloguswaarde van de auto. Het bijtellingspercentage hangt af van de CO2 uitstoot van de auto. In de meeste gevallen is het bijtellingspercentage 22%, maar voor emissieloze auto’s is het bijtellingspercentage lager, namelijk 16% in 2022. De CO2-uitstoot hangt af van de brandstof van de auto. Zo hebben benzine- en dieselauto’s een hogere CO2-uitstoot dan elektrische- en waterstofauto’s en is daarom is het bijtellingspercentage ook hoger. Het bijtellingspercentage geldt tot 60 maanden na registratie van de auto. Dus een leaserijder met elektrische auto uit 2019 profiteert maximaal vijf jaar van een lagere bijtelling dan een elektrische auto uit 2020. Vaak zie je daarom dat er eind december nog veel auto’s geregistreerd worden om nog te profiteren van een lagere bijtelling.

CO2-uitstoot/Bijtellingsjaar20222023202420252026
0 gram*16%16%16%17%22%
Meer dan 0 gram22%22%22%22%22%






*Verlaagde bijtellingspercentage geldt over een deel van de cataloguswaarde. In 2022 was dit tot een bedrag van €35.000, in 2023 t/m 2025 gold de verlaagde bijtelling tot een bedrag van €30.000 van de cataloguswaarde. Over elke euro daarboven betaal je 22% bijtelling.

Bijtelling benzine auto

Doordat benzineauto’s steeds zuiniger worden en vaak voordeliger zijn voor zowel werkgever als werknemer, kiezen veel leaserijders voor een benzineauto. Een benzineauto stoot CO2 uit en daarom geldt hiervoor een bijtelling van 22%.

Bijtelling diesel auto

Dieselauto’s worden steeds minder populair. Waar diesel vaak gekozen werd door leaserijders die jaarlijks veel kilometers reden, is dat tegenwoordig een stuk minder geworden. Benzineauto’s zijn tegenwoordig steeds zuiniger en ook qua aanschaf zijn ze voordeliger dan dieselauto’s.

Bijtelling elektrische auto

Zoals te zien is in de bovenstaande tabel, profiteren leaserijders met een elektrische auto tot 2026 van een lagere bijtelling. Dit omdat elektrische auto’s geen CO2 uitstoten. Met een lager bijtellingspercentage stimuleert de overheid de keuze voor elektrische auto’s. De bijtelling voor elektrische auto’s in 2013 was zelfs 0%. Elk jaar is de bijtelling omhoog gegaan en uiteindelijk zal de bijtelling in 2026 van alle auto’s met 22% gelijk zijn. Voor auto’s op waterstof geldt precies hetzelfde omdat waterstofauto’s ook 0% CO2 uitstoten. Meer weten over bijtelling voor elektrische auto’s? Lees dan de blog: Bijtelling elektrische auto.

Bijtelling auto berekenen

Hoeveel bijtelling je per maand je voor je leaseauto betaalt, kan je heel eenvoudig zelf berekenen. Je neemt de cataloguswaarde van een auto en neemt hiervan het bijtellingspercentage. Dan weet je hoeveel bruto bijtelling je per jaar betalen moet. Deel dit bedrag door 12 (maanden) en je hebt de bruto bijtelling per maand. Hoeveel dit netto kost, hangt mede af van je inkomen en belastingschijf.

Voor het berekenen van de bijtelling geldt de volgende rekensom:
(Cataloguswaarde auto X bijtellingspercentage) / 12 maanden = Bruto bijtelling per maand

De bijtelling van een leaseauto aan de hand van twee voorbeelden:

Bijtelling Volkswagen UP!

Een Volkswagen UP! kost ongeveer €18.000 en voor deze auto geldt een bijtelling van 22%. De bruto bijtelling bereken je door €18.000 X 22% = €3.960 bruto bijtelling per jaar. €3.960/12 = €330 bruto bijtelling per maand. Dit bedrag komt bovenop je bruto salaris om je belastbaar inkomen te bepalen.

Netto bijtelling Volkswagen UP! berekenen

Hoeveel netto bijtelling je betaalt, hangt af van je inkomen. We hebben gerekend met de belastingtarieven van 2025 (bron: Belastingdienst.nl) Wanneer je inkomen inclusief de bijtelling voor de auto onder € 38.441 blijft, betaal je 35,82% bijtelling. De rekensom is dan als volgt: €330 X 35,82% = €118,21 netto bijtelling per maand. Verdien je meer dan €38.441? Dan is je belastingtarief ook hoger.

BelastingschijfBelastbaar inkomen uit werk en woningTarief
1tot € 38.44135,82%
2van € 38.441 tot € 76.81737,48%
3vanaf € 76.81749,50%

Bijtelling elektrische Volkswagen ID.3

De elektrische Volkswagen ID.3 is verkrijgbaar vanaf €44.000. in 2025 is de bijtelling 17% tot €30.000 en boven dit bedrag 22% bijtelling. De berekening ziet er als volgt er uit:

(€30.000 X 17%) + (€14.000 X 22%) = €8180 bruto bijtelling per jaar. €8180/12 = €681,67 bruto bijtelling per maand.

Netto bijtelling Volkswagen ID.3 berekenen

Met een bruto inkomen van €45.000. Wordt door de bruto bijtelling de belastbare inkomen €53.180 en daarmee kom je in belastingschijf 2. De netto bijtelling bedraagt €682 X 37,48% = €255,61 netto bijtelling per maand.

In 2020 was de bijtelling voor een elektrische auto nog 8%. Was de Volkswagen ID.3 in 2020 op naam gezet, betaalde je €109 netto bijtelling per maand. Dit was voordeliger dan een de Volkswagen UP!.

Profiteren van een lagere bijtelling

Wil je profiteren van een lagere bijtelling? Auto’s zonder CO2-uitstoot, dus elektrische auto’s en auto’s op waterstof hebben tot en met 2025 een lagere bijtellingspercentage. Doordat de cataloguswaarde van elektrische auto’s vaak hoger ligt dan auto’s op fossiele brandstof, is het momenteel niet veel voordeliger meer. Maar wanneer je kiest voor een elektrische auto die twee jaar eerder op naam gezet is, kan je nog drie jaar profiteren van een lagere bijtelling.

Dit vind je misschien ook leuk...