De CO2-uitstoot moet de komende jaren fors omlaag, biedt dit kansen voor de waterstofauto? Volgens het klimaatakkoord moet Nederland haar CO2-uitstoot in 2030 bijna halveren ten opzichte van 1990. De wereldwijde klimaatdoelen zorgen voor de nodige verandering. Ook het wagenpark wereldwijd ondergaat een transitie. Autofabrikanten zoeken steeds meer naar alternatieven voor de huidige benzine- en dieselmotoren om zo de CO2-uitstoot tegen te gaan. Zo zien we ook in Nederland steeds meer elektrische auto’s. Mede door overheidssubsidies is het ook financieel interessant om emissieloos te rijden. Waar de elektrische auto een forse groei maakt, blijft de waterstofauto nog wat achter. Heeft de waterstofauto wel de toekomst? Of gaan we straks allemaal alleen maar elektrisch rijden?
Welke modellen waterstofauto’s zijn er?
Waterstofauto Hyundai NexoWaar ruim 10 jaar geleden nog veel autofabrikanten overtuigd waren van de toekomst van waterstof auto’s, zijn er twee merken die daadwerkelijk een personenauto op waterstof produceren. Zowel Toyota als Hyundai hebben beiden een model op de markt gebracht. De Hyundai Nexo en de Toyota Mirai. De verkoopcijfers van beide auto’s zijn nog niet zo denderend. In tegenstelling tot elektrische auto’s gaan de waterstofauto’s nog niet als warme broodjes over de toonbank. Naast Hyundai en Toyota is Hyzon de derde waterstof pionier. Alleen produceren zij geen personenauto’s, maar vrachtwagens op waterstof.
(Bron: https://allecijfers.nl/auto/)
Wat is waterstof?
In tegenstelling tot olie en gas komt waterstof in de natuur niet voor. Waterstof moet geproduceerd worden. Door het toedienen van elektrische stroom aan water breekt de watermolecuulstructuur in waterstof en zuurstof. De waterstof wordt opgeslagen in grote tanks en via speciale waterstoftankstations komt het in de auto.
Hoe werkt een waterstof auto?
Wat niet veel mensen weten is dat een waterstof auto elektrisch aangedreven wordt. Door waterstof in aanraking te laten komen met zuurstof uit de buitenlucht ontstaat er waterdamp en elektriciteit. De waterdamp verlaat de auto en de geproduceerde elektriciteit wordt gebruikt voor de accu en elektromotor. De actieradius van waterstofauto’s is groter dan alle andere elektrische auto’s.
Waterstof tanken
Waterstof tanken doe je bij speciale waterstoftankstations. Onder hoge druk wordt de waterstoftank met behulp van een vulpistool in enkele minuten volgetankt met waterstof. Op dit moment zijn er nog niet heel veel openbare waterstoftankstations. Dit is mede de oorzaak van de lage verkoopcijfers. Al moet gezegd worden dat de komende jaren flink geïnvesteerd wordt in nieuwe waterstofstations.
Wat kost rijden op waterstof?
Benzine, diesel en LPG tank je in liters, elektriciteit in kWh en waterstof tank je in kilo’s. In een gemiddelde waterstoftank gaat zo’n 5 tot 8 kilo. Per kilo kan je ongeveer 100 kilometer rijden. Een kilo waterstof kost ongeveer €12,00.
Brandstof Prijs per km*
Waterstof € 0,12
Benzine € 0,146
Diesel € 0,11
LPG € 0,089
Elektriciteit € 0,07
*Prijspeil: april 2022
De kosten voor waterstof wijken niet veel af van de andere brandstoffen. Waterstof komt qua kosten op dit moment het dichtst in de buurt van diesel.
De voordelen van een waterstofauto
Een waterstofauto brengt meerdere voordelen met zich mee:
- Lage bijtelling (voor leaserijders)
- Geen Co2-uitstoot
- Zorgt voor schonere lucht
- Volle tank in 5 minuten
- Onuitputtelijke bron
- De nadelen van een waterstofauto
Naast voordelen heeft de waterstofauto ook zo zijn nadelen:
- Waterstof produceren kost meer energie dan het oplevert
- Grote waterstof tanks in auto nodig
- Weinig waterstoftankstations
- Waterstofauto’s zijn prijzig in de aanschaf
- Beperkt aanbod
Een waterstofauto heeft de nodige voor- en nadelen. Hoewel de verkoop en productie van waterstofauto’s en waterstoftankstations nog niet heel hard loopt, zal dit de komende jaren gaan groeien. Zo nemen verschillende gemeentes het voortouw door te kiezen voor waterstofauto’s. Ook de productie van waterstof vrachtwagens groeit, met Hyzon als voorloper. Er moet nog een hoop gepionierd en ontwikkeld worden voordat een waterstofauto daadwerkelijk kan concurreren met een elektrische auto’s.