Autolease Elektrisch

Bijtelling elektrische auto

De afgelopen jaren kozen steeds meer leaserijders voor een elektrische leaseauto. Dit komt mede doordat de prestaties van elektrische auto’s steeds beter worden, maar bovenal doordat de bijtelling voor elektrische auto’s lager de afgelopen vijf jaar lager was. Maar wat betaal je nou aan bijtelling voor een elektrische auto? Je leest het hier.

Wat is bijtelling?

Bijtelling is het bedrag dat een leaserijder betaalt om ook privé gebruik te kunnen maken van een leaseauto. Een leaseauto wordt gezien als een verkapte vorm van loon. Het is een extra iets bovenop je standaard salaris. De overheid heeft daarom bepaald dat je net als bij je salaris ook over een leaseauto belasting dient te betalen. De belasting over het privégebruik van een leaseauto wordt bijtelling genoemd.

Hoe wordt bijtelling berekend?

De regels voor bijtelling zijn voor iedereen hetzelfde. De overheid heeft jaarlijks vaste bijtellingspercentages bepaald. De bijtelling bereken je door dit percentage van de cataloguswaarde van de auto te nemen. Dan weet je precies hoeveel bruto bijtelling je per jaar betaalt. Deel dit bedrag door 12 en je weet wat je maandelijkse bruto bijtelling is. Wil je hier meer over weten? Lees dan onze blog over bijtelling.

Bijtelling elektrische auto

Om de CO2-uitstoot van het Nederlandse wagenpark te verlagen zet de overheid vol in op CO2 uitstootvrije auto’s zoals waterstof- en elektrische auto’s. Zo stimuleren ze met lagere bijtellingspercentages leaserijders om elektrische auto’s te gaan leasen. Bij een benzine- en dieselauto ligt de bijtelling al jaren op 22%. De bijtelling van een elektrische leaseauto is zelfs 0% geweest, maar is de afgelopen jaren flink gestegen en gaat in 2026 naar hetzelfde percentage als de bijtelling van benzine- en dieselauto’s.

CO2-uitstoot/Bijtellingsjaar202120222023202420252026
0 gram12%16%16%16%17%22%
Meer dan 0 gram22%22%22%22%22%22%


*Verlaagde bijtellingspercentage geldt over een deel van de cataloguswaarde. In 2022 was dit tot een bedrag van €35.000, in 2023 t/m 2025 gold de verlaagde bijtelling tot een bedrag van €30.000 van de cataloguswaarde. Over elke euro daarboven betaal je 22% bijtelling.

Netto bijtelling berekenen

Bovenstaande percentages heb je nodig wanneer je de netto bijtelling berekenen wilt. Met alleen de bijtellingspercentages heb je nog niet genoeg om de netto bijtelling te berekenen. Ook andere factoren hebben invloed op de netto bijtelling:

  • Cataloguswaarde auto
  • Bruto inkomen
  • Inkomstenbelasting

Bijtelling elektrische auto 2022

In 2022 was de bijtelling van een elektrische auto lager dan nu. Over de eerste €35.000 van de cataloguswaarde betaalt de leaserijder 16% en over het gedeelte boven de €35.000 is de bijtelling 22%.

Wanneer een werknemer ervoor kiest om in 2022 een Skoda ENYAQ iV te leasen, ziet de berekening er als volgt uit:

Cataloguswaarde: €51.210*
Bijtellingspercentage: 16% over de eerste €35.000 en 22% over het bedrag boven de €35.000.

€35.000 x 16% = €5.600
(€51.210 – €35.000) = €16.210 x 22% = €3.566 = €9.166 bruto bijtelling per jaar.

Bruto bijtelling per maand = €9.166/12 maanden = €764 bruto bijtelling per maand. Dit bedrag wordt bij je maandelijkse bruto salaris opgeteld om je bruto inkomen te bepalen.

Bij een modaal inkomen van bruto €45.000 betaal je in 2022 37,07% inkomstenbelasting. De netto bijtelling per maand in 2022 bedraagt: €764 x 37,07% = €283

*Dit is een indicatie. Daadwerkelijke cataloguswaarde hangt af van samenstelling en uitvoering

Bijtelling elektrische auto 2023

Vandaag de dag betaalt een leaserijder met een elektrische leaseauto 17% bijtelling over een bedrag van maximaal €30.000 van de cataloguswaarde. Voor alles boven dit bedrag betaalt de leaserijder 22%.

Rekenvoorbeeld netto bijtelling berekenen:

Wanneer een werknemer ervoor kiest om in 2025 een Skoda ENYAQ iV te leasen, ziet de berekening er als volgt uit:

Cataloguswaarde: €51.210*
Bijtellingspercentage: 17% over de eerste €30.000 en 22% over het bedrag boven de €30.000.

€30.000 x 17% = €5.100
(€51.210 – €30.000) = €21.210 x 22% = €4.666
€5.100 + €4.666 = €9.766 bruto bijtelling per jaar.

Bruto bijtelling per maand = €9.766/12 maanden = €814 bruto bijtelling per maand. Dit bedrag wordt bij je maandelijkse bruto salaris opgeteld om je bruto inkomen te bepalen.

Bij een modaal inkomen van bruto €45.000 betaal je in 2023 36,93%** inkomstenbelasting. De netto bijtelling per maand in 2023 bedraagt: €814 x 36,93% = €301

In 2025 betaal je dus maandelijks netto bijna €20 meer voor het leasen van dezelfde Skoda ENYAQ iV.

*Dit is een indicatie. Daadwerkelijke cataloguswaarde hangt af van samenstelling en uitvoering
**Bron: Belastingdienst

Bijtelling elektrische leaseauto 2026

Ga je in 2026 een elektrische auto leasen die ook in 2026 op naam gezet wordt? Dan zal je fors meer bijtelling moeten gaan betalen.

Wanneer we weer dezelfde rekensom maken met een Skoda ENYAQ iV ziet de berekening er als volgt uit:

Cataloguswaarde: €51.210*
Bijtellingspercentage: 22%

€51.210 x 22% = €11.266 bruto bijtelling per jaar.

De bruto bijtelling per maand = €11.266/12 maanden = €939 bruto bijtelling per maand. Dit bedrag wordt bij je maandelijkse bruto salaris opgeteld om je bruto inkomen te bepalen.

Bij een modaal inkomen van bruto €45.000 betaal je in 2026 37,51%** inkomstenbelasting. De netto bijtelling per maand in 2023 bedraagt: €939 x 37,51% = €352.

Netto betaal je in 2026 maandelijks €50 meer dan in 2025 en zelfs bijna €70 meer dan in 2023. Het bijtellingspercentage hangt ook af van wanneer de auto geregistreerd is. Mocht je volgend jaar een auto willen leasen, overweeg het dan om het dit jaar al te regelen. Dit kan je jaarlijks honderden euro’s besparen. Er zijn leaserijders die om deze reden ervoor kiezen om een occasion te leasen. Let daarbij wel op dat de regeling maximaal 60 maanden geldt. Zo is het niet mogelijk om in 2026 een auto die in 2020 geregistreerd is met de voorwaarden van destijds te leasen.

Dit vind je misschien ook leuk...