Bijtelling auto

Bijtelling leaseauto

Wanneer je vanuit je werk een auto tot je beschikking krijgt en deze ook privé gebruikt, betaalt hiervoor bijtelling. Maar wat is bijtelling precies? Waarom is er bijtelling? En hoeveel bijtelling moet je betalen? In deze blog geven we antwoord op deze vragen.

Wat is bijtelling?

Bijtelling is een algemeen bekende term maar niet iedereen weet precies wat bijtelling is. Vaak hebben werknemers die voor het werk veel moeten reizen een leaseauto van de zaak. Doordat deze auto ook door de werknemer privé gebruikt mag worden, betaalt de werknemer hiervoor bijtelling. Dit omdat de overheid een gratis leaseauto ziet als een verkapte vorm van loon. 

Hoe werkt bijtelling?

Wanneer een werknemer jaarlijks meer dan 500 kilometer privé rijdt met een leaseauto van de zaak, komt er bovenop zijn bruto salaris nog een bedrag voor de auto. Hoe hoog dit bedrag is, hangt af van het bijtellingspercentage en de cataloguswaarde van de auto. Het bijtellingspercentage hangt af van de CO2 uitstoot van de auto. In de meeste gevallen is het bijtellingspercentage 22%, maar voor emissieloze auto’s is het bijtellingspercentage lager, namelijk 16% in 2022. De CO2-uitstoot hangt af van de brandstof van de auto. Zo hebben benzine- en dieselauto’s een hogere CO2-uitstoot dan elektrische- en waterstofauto’s en is daarom het bijtellingspercentage ook hoger. Het bijtellingspercentage geldt tot 60 maanden na registratie van de auto. Dus een leaserijder met elektrische auto uit 2019 profiteert maximaal vijf jaar van een lagere bijtelling dan een elektrische auto uit 2020. Vaak zie je daarom dat er eind december nog veel auto’s geregistreerd worden om nog te profiteren van een lagere bijtelling.

 CO2-uitstoot/Bijtellingsjaar202120222023202420252026
0 gram*12%16%16%16%17%22%
Meer dan 0 gram22%22%22%22%22%22%

*bijtellingspercentage over cataloguswaarde in 2021 tot €40.000 en vanaf 2022 tot €35.000  van cataloguswaarde. Daarboven 22% bijtelling.

Bijtelling benzine auto

Doordat benzineauto’s steeds zuiniger worden en vaak voordeliger zijn voor zowel werkgever als werknemer, kiezen veel leaserijders voor een benzineauto. Een benzineauto stoot CO2 uit en daarom geldt hiervoor een bijtelling van 22%. 

Bijtelling diesel auto

Dieselauto’s worden steeds minder populair. Waar diesel vaak gekozen werd door leaserijders die jaarlijks veel kilometers reden, is dat tegenwoordig een stuk minder geworden. Benzineauto’s zijn tegenwoordig steeds zuiniger en ook qua aanschaf zijn ze voordeliger dan dieselauto’s. 

Bijtelling elektrische auto

Zoals in bovenstaand tabel te zien is, profiteren leaserijders met een elektrische auto tot 2026 van een lagere bijtelling. Dit omdat elektrische auto’s geen CO2 uitstoten. Met een lagere bijtellingspercentage stimuleert de overheid de keuze voor elektrische auto’s.  De bijtelling voor elektrische auto’s in 2013 was zelfs 0%. Elk jaar is de bijtelling omhoog gegaan en uiteindelijk zal de bijtelling in 2026 van alle auto’s met 22% gelijk zijn. Voor auto’s op waterstof geldt precies hetzelfde omdat waterstofauto’s ook 0% CO2 uitstoten.

Bijtelling auto berekenen

De bijtelling van een leaseauto is het best te snappen aan de hand van voorbeelden.

Tegenwoordig kost een Volkswagen UP! benzine auto ongeveer €18.000 en is de bijtelling 22%. De bruto bijtelling bereken je door €18.000 X 22% = €3.960 bruto bijtelling per jaar. €3.960/12 = €330 bruto bijtelling per maand. Dit bedrag komt bovenop je bruto salaris. Met een bruto inkomen onder de €69.399 betaal je 37,07% belasting. De netto bijtelling bedraagt €330 X 37,07% = €122 per maand.

De elektrische Volkswagen ID.3

De elektrische Volkswagen ID.3 is verkrijgbaar vanaf €44.000. in 2022 is de bijtelling 16% tot €35.000 en boven dit bedrag 22% bijtelling. De berekening ziet er als volgt er uit:

€35.000 X 16% + €9.000 X 22% = €7580 bruto bijtelling per jaar. €7580/12 = €632 bruto bijtelling per maand. Met een bruto inkomen onder de €69.399 betaal je 37,07% belasting. De netto bijtelling bedraagt €632 X 37,07% = €234 netto bijtelling per maand.

In 2020 was de bijtelling voor een elektrische auto nog 8%. Was de Volkswagen ID.3 in 2020 op naam gezet, betaalde je €109 netto bijtelling per maand. Dit was voordeliger dan een de Volkswagen UP!.

Profiteren van een lagere bijtelling

Wil je profiteren van een lagere bijtelling? Auto’s zonder CO2-uitstoot, dus elektrische auto’s en auto’s op waterstof hebben een lagere bijtellingspercentage. Door de hogere aanschaf is het momenteel niet veel voordeliger meer. Maar wanneer je kiest voor een elektrische auto die twee jaar eerder op naam gezet is, kan je nog drie jaar profiteren van een lagere bijtelling.

 

Geef een reactie