De autoverkoop van 2022 heeft een moeilijk eerste kwartaal
Na een forse verkoopdip in januari zijn de verkoopcijfers in februari en maart wel gestegen ten opzichte van het jaar er voor. Toch kunnen deze maanden niet de verkoopdip van januari goedmaken.
De autoverkoop lag de eerste maand van 2022 volledig op zijn gat. In januari werden er maar liefst 11,2% minder auto’s verkocht dan het jaar ervoor. Dit blijkt uit cijfers van de Bovag, Rai Vereniging en RDC. Oorzaken van de teleurstellende verkopen liggen net als in geheel 2021 onder meer bij de aanhoudende chiptekorten, corona, de oorlog in Oekraïne en stijgende grondstofprijzen. In februari werden er na maanden weer positieve verkoopcijfers geboekt. Ten opzichte van februari 2021 werden er 6% meer auto’s verkocht. In maart was dit 3,8% meer dan vorig jaar. Ondanks de positieve cijfers in de maanden februari en maart worden het eerste kwartaal van 2022 minder auto’s verkocht ten opzichte van het jaar ervoor. Desondanks verwachten de instanties in heel 2022 20% meer auto’s te verkopen. Dit komt neer op 390.000 auto’s. Er moet nog een hoop gebeuren om dit te kunnen bewerkstelligen.
Populaire automerken eerste kwartaal 2022
Kia doet in het eerste kwartaal van 2022 met ruim 7000 verkochte auto’s de beste zaken. Vooral de Niro en Picanto waren erg populair. Met bijna 6000 verkopen staat Volkswagen op plek twee. Wat goed is voor een markaandeel van 7,6%. Toyota, Peugeot en BMW complementeren de top vijf populairste automerken van het eerste kwartaal van 2022.
- Kia 7.037 auto’s, 9% marktaandeel
- Volkswagen 5.951 auto’s, 7,6% marktaandeel
- Toyota 5.913 auto’s, 7,5% marktaandeel
- Peugeot 5.417 auto’s, 6,9% marktaandeel
- BMW 4.929 auto’s, 6,3% marktaandeel
Bron: Bovag.nl