Elektrische bedrijfswagens niet populair bij ondernemers

Toyota Proace elektrische bedrijfswagen

Waar je bij grote ondernemingen met een groot wagenpark al vaak een elektrische bedrijfswagen in het wagenpark ziet, blijven de ondernemers in het MKB flink achter. Dit blijkt uit onderzoek van MKB Nederland onder haar leden. Dat is enigszins bijzonder te noemen, nu de overheid bepaalt heeft de aanschaf van bedrijfswagens op diesel flink duurder te maken.

Verhoging aanschafprijs bedrijfswagens op diesel

Al een aantal jaren is de overheid druk bezig met het stimuleren van het elektrificeren van het wagenpark in Nederland. Zo waren in de eerste jaren vooral de leaserijders die door een lagere bijtelling met een elektrische auto profiteerden door overheidsingrijpen. Ook voor ondernemers is het aanschaffen van elektrische auto’s door de overheid steeds interessanter gemaakt met subsidies en belastingvoordelen zoals de SEBA, VAMIL en de WIA. Waar je bij personenauto’s de kanteling naar elektrisch steeds meer ziet groeien, blijft dit bij bedrijfswagens nog achter. Ondanks verschillende beschikbare subsidies voor ondernemers.

Naast het stimuleren van elektrische auto’s is de overheid ook druk bezig met het minder interessant maken van dieselauto’s. Ook nu de overheid diesels steeds minder aantrekkelijk maakt door de invoering van BPM (belasting van personenauto’s en motorrijwielen) op bedrijfswagens en de verhoging van motorrijtuigbelasting voor bedrijfswagens op diesel, zijn er nog weinig MKB ondernemers die afscheid nemen van hun dieselauto. Dit blijkt uit een onderzoek onder bijna 1000 leden van MKB Nederland.

Prestaties elektrische bedrijfswagens onvoldoende

Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat het niet (alleen) ligt aan de wil van de ondernemers, ze kunnen vaak ook niet anders. De beschikbare subsidies voor elektrische bedrijfswagens zijn ook voor MKB ondernemers enorm interessant. Maar er spelen andere dingen mee die de ondernemers nog tegenhouden om over te stappen op elektrische bedrijfswagens. Zo zijn de prestaties van een elektrische bedrijfswagen voor veel ondernemers onvoldoende om goed hun werkzaamheden uit te kunnen voeren.

Beperkte actieradius elektrische bedrijfswagen

Allereerst is de actieradius van een elektrische bedrijfswagen het probleem. Waar elektrische personenauto’s al gauw meer dan 400 kilometer kunnen afleggen, is dit bij bedrijfswagens al snel een uitdaging. Helemaal wanneer deze volgeladen zijn met goederen en materialen. Doordat veel ondernemers hun bedrijfswagen veel gebruiken en lange afstanden er mee afleggen, is de beperkte actieradius van een elektrische bedrijfswagen al gauw een probleem.

Beperkt laad- en trekvermogen elektrische bedrijfswagen

Ook het laad- en trekvermogen van een elektrische bedrijfswagen is een stuk minder ten opzichte van een bedrijfswagen op diesel. Voor veel ondernemers is dit een groot probleem omdat ze hun bedrijfswagens veel gebruiken voor het vervoeren van goederen in de laadruimte en met een aanhanger. Wanneer het laad- en trekvermogen een stuk minder is en dit gelijk ook negatieve invloed heeft op de actieradius van de auto, wordt het voor veel ondernemers een stuk minder interessant.

Gebrek aan snellaadmogelijkheden voor elektrische bedrijfswagens

Het standaard opladen van een elektrische bedrijfswagen neemt uren in beslag. Een ondernemer dient daarom vooraf zijn hele dag gepland te hebben en er moeten geen bijzonderheden zijn anders kan de ondernemer in problemen komen met de actieradius van zijn elektrische bedrijfswagen. Daarbij zijn er nog onvoldoende snellaadstations om weer snel de weg op te kunnen. De snellaadstations zijn voornamelijk langs grote snelwegen te vinden. Daarbij zijn de kosten voor het snelladen ook fors om dit dagelijks te doen.

Verlenging van de aanschafsubsidie

De verlenging van de aanschafsubsidie voor ondernemers (SEBA regeling) kan een deel van de ondervraagden nog wel over de streep trekken. Wanneer deze subsidie ook in 2025 nog beschikbaar is, overweegt één op de vijf MKB ondernemers over te stappen op een elektrische bedrijfswagen.

Ontwikkeling elektrische bedrijfswagens

Uiteraard speelt de ontwikkeling van elektrische bedrijfswagens ook een belangrijke rol. Op dit moment loopt de ontwikkeling achter op die van elektrische personenauto’s. Wanneer deze ontwikkeling net zo hard gaan als die van de elektrische personenauto’s en de prestaties van elektrische bedrijfswagens verbeterd zijn, zullen vast meer MKB ondernemers overstappen op een elektrische bedrijfswagen. Hier ligt dus nog een grote uitdaging voor alle autofabrikanten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *